Częsty ból pleców. Co może być przyczyną?

Boli cię czasem kręgosłup? Warto sprawdzić tego przyczynę. To ważne, ponieważ za bóle pleców mogą być odpowiedzialne zarówno schorzenia kręgosłupa, jak i kłopoty z nerkami czy problemy ginekologiczne.

Na bóle pleców uskarża się 70-80 proc. Polaków. Kobiety cierpią z ich powodu około półtora raza częściej niż mężczyźni. Przyczyną dyskomfortu odczuwanego w okolicy karku, barków czy krzyża mogą być poważne schorzenia, takie jak skrzywienia kręgosłupa czy wady postawy (żeby to wykluczyć, musimy się udać do ortopedy i zrobić odpowiednie badania, m.in. rtg. kręgosłupa).

Reklama

W większości przypadków dolegliwości te są jednak efektem naszego sposobu życia i tego, jak traktujemy kręgosłup. Znaczenie ma więc, w jakich butach chodzimy, w jaki sposób siedzimy na krześle, jak się schylamy, a także co jemy. Pocieszające jest, że nieznacznie modyfikując swoje zwyczaje, możemy pozbyć się bólu na dobre.

Regularne wykonywanie ćwiczeń rozciągających mięśnie kręgosłupa zapobiega bólom pleców.

Kręgosłup na szpilkach

✣ Lubisz buty na wysokich obcasach? Nie jesteś w tym odosobniona. W szpilkach chodzi około 90 proc. Polek w wieku 20-50 lat. Bardzo wiele pań uważa, że takie buty dodają im kobiecości i seksapilu, a bardzo podobnego zdania są mężczyźni.

Niestety, dla naszego kręgosłupa kwestie estetyczne nie mają żadnego znaczenia. Nie przeszkadza mu co prawda, gdy włożysz buty na wysokim obcasie raz na jakiś czas (np. na wieczorne wyjście albo ślub koleżanki), jeśli jednak szpilki to twoje codzienne obuwie, po pewnym czasie zaczyna się buntować.

Co robić?

✣ Wysokie obcasy są przyczyną bólu pleców aż u 60 proc. kobiet. Gdy wkładamy szpilki, zamiast stać na całej powierzchni stóp, przemieszczamy ciężar ciała tak, by spoczywał on głównie na ich przedniej części.

Taka postawa wymusza wysunięcie bioder do przodu i nienaturalne wygięcie lędźwiowej części kręgosłupa, a to doprowadza do jego przeciążenia. Wywołany przeciążeniem ucisk na korzenie nerwowe może stać się przyczyną bólu, a jeśli taki stan się utrzymuje, efektem mogą być nawet trwałe zniekształcenia (zmiany zwyrodnieniowe) tego odcinka kręgosłupa.

Warto przy tym wiedzieć, że przeciążenie lędźwiowej części kręgosłupa wcale nie musi się objawiać bólem w tej właśnie okolicy. Dolegliwości bólowe mogą się pojawić także w odcinku szyjnym.

✣ Czy by mieć zdrowe plecy, powinnaś nosić wyłącznie buty na płaskiej podeszwie? Okazuje się, że to także nie jest najlepsze rozwiązanie.

Obuwie zupełnie pozbawione obcasów wcale nie jest dla nas najkorzystniejsze, bo płaskie podeszwy wymuszają nienaturalne ułożenie kolan, a to również może wywoływać bóle kręgosłupa w części lędźwiowej. Dla zdrowia kręgosłupa najlepszy jest tzw. złoty środek – w tym przypadku oznacza on buty na dwu-, czterocentymetrowym obcasie.

✣ Ból pleców dopadł cię po całym dniu chodzenia na wysokich obcasach? Wykonaj proste ćwiczenie: Połóż się na podłodze z wyprostowanymi nogami.

Weź głęboki wdech i napinając mięśnie brzucha, staraj się jak najmocniej przycisnąć lędźwiowy odcinek kręgosłupa do podłogi. Wytrzymaj, licząc powoli do pięciu i rozluźnij mięśnie. Powtórz ćwiczenie 5-10 razy.

Przyczyną bólu bywa depresja

Za nawracające bóle pleców, które nie są związane z wadami postawy, wysiłkiem czy zwyrodnieniami, mogą odpowiadać zaburzenia nastroju.

✢ Bóle pleców mogą być rezultatem stanów depresyjnych. Mięśnie osób, które ich doświadczają, pozostają bowiem w ustawicznym napięciu. Mimo iż nie jest ono duże, po pewnym czasie pojawia się ból.

✢ Na problemy z plecami może mieć także wpływ charakterystyczna dla stanu obniżonego nastroju postawa ciała: pochylona głowa, zwisające ramiona, powłóczenie nogami.

Jeśli utrzymujemy ciało w takim ułożeniu przez dłuższy czas, mogą się pojawić bóle kręgosłupa w odcinku szyjno-piersiowym i piersiowo-lędźwiowym.

Kręgosłup nie zawsze jest winny

Jednym z najlepszych sposobów na zapobieżenie bólom pleców jest zadbanie o higienę psychiczną. Szczególnie jeśli masz wrażenie, że twoje dolegliwości pojawiają się zupełnie „bez powodu”.

Przyczyna z pewnością istnieje, tylko być może szukasz jej nie tam, gdzie powinnaś. Gdy plecy znów zaczną boleć, spróbuj przypomnieć sobie, czy w ciągu minionych dni nie przydarzyło ci się coś nieprzyjemnego. To mogło być np. nieporozumienie w pracy, kłótnia z mężem albo kłopoty szkolne dziecka.

Dlaczego to takie ważne? Ponieważ z badań wynika, że to, iż bolą cię plecy, nie musi wcale oznaczać, że masz chory kręgosłup. U źródeł dolegliwości może leżeć nieumiejętność radzenia sobie ze stresem. Gdy czujemy, że coś nam grozi, organizm produkuje dużą ilość adrenaliny, hormonu walki, pod którego wpływem jesteśmy gotowe stawić czoła przeciwnościom.

Taka reakcja może się wiązać z sytuacją bezpośredniego zagrożenia życia (np. gdy ktoś nas napadnie), ale równie dobrze może dotyczyć utraty bezpieczeństwa życiowego (np. perspektywa zwolnienia z pracy, rozstania z partnerem, śmierci bliskiej osoby itp.).

✣ Relaks to podstawa Bez względu na to, co spowodowało stres, jego efektem jest napięcie mięśni. Jeśli taki stan się utrzymuje, nie tylko przestają one spełniać swoją podstawową funkcję (utrzymywanie kręgosłupa w prawidłowej pozycji), ale na dodatek zaczynają działać przeciwko niemu, powodując ucisk na kręgi i wymuszając zmiany w ich ustawieniu.

Po kilku latach życia w stresie może się to stać przyczyną zwyrodnień. Nie chcesz, by tak było w twoim przypadku? Warto, byś znalazła swój sposób na rozładowanie stresu. To, co tak naprawdę cię relaksuje (pływanie, taniec, spacery), możesz jednak odkryć jedynie samodzielnie.

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Olivia

Zobacz również

  • Staw biodrowy do wymiany?

    Wstawienie sztucznych elementów w miejsce naturalnego stawu najczęściej jest konsekwencją rozwoju choroby zwyrodnieniowej biodra (koksartrozy) lub złamania szyjki kości udowej. Ale dlaczego do tego... więcej