Częsty ból brzucha. Co to może być?

Jesteś zmęczona i ociężała. Masz wzdęcia i czujesz dyskomfort w jamie brzusznej. Przyczyny są różne: zaparcia, stres, złe nawyki i dieta. Jak można zapobiec przykrym objawom i je złagodzić?


Pora na śniadanie

Jedzenie pobudza twoje jelita – twierdzi gastroenterolog Joanne Wilson z University Hospital Duke w Durham (Anglia). Koniecznie więc rano coś zjedz. Ten posiłek (z dodatkiem białka) hamuje także chęć na słodycze.

Reklama

Budzisz się późno, śpieszysz się, a śniadanie spożywasz szybko dopiero w drodze do pracy? To niedobrze! Jedzenie w godzinach rannych jest jak pobudka dla jelit, a publiczna toaleta im nie sprzyja – tłumaczy prof. Nicolette Francey z New York Medical College.

Zazwyczaj jelita są gotowe do działania pół godziny po pierwszym posiłku. Jednak w toalecie usiądź spokojnie i do niczego się nie zmuszaj. Jeśli nie wypróżnisz się po 15 minutach, wyjdź z ubikacji.

Uważaj na przekąski

Poczekaj z kolejnym posiłkiem, aż strawisz poprzedni. Jeżeli ciągle sięgasz po przekąski, nawet nie zauważysz, jak dużo zjadasz. Poza tym twój układ trawienia nie ma czasu na przetwarzanie tego, co dostał wcześniej i pojawiają się zaburzenia trawienia. Jedz więc dopiero wtedy, gdy poczujesz się głodna.

Dbaj o dietę

Wystarczy dziennie porcja płatków lub otrębów (np. z jogurtem), trzy porcje warzyw, owoców (minimum jabłko dziennie) i pełnoziarniste pieczywo, aby zapewnić sobie odpowiednią dawkę błonnika.

Zrezygnuj z białego chleba i bułek. A także ciężkostrawnych, smażonych, tłustych potraw i wzdymających produktów: kapusty, grochu, brukselki, kalafiora.

Jeśli odczuwasz dyskomfort z powodu bólów brzucha, zjedz kilka suszonych śliwek, fig albo wypij ciepły kubek bulionu.

Więcej płynów

Pij 6-8 szklanek wody, a najlepiej 1,5 l dziennie – radzi dr Robyn Karlstadt z Graduate Hospital w Filadelfii (USA). Aby pobu dzić fermentację, wypij też kawę lub herbatkę z imbiru.

Ruszaj się

Pamiętaj też o ruchu, który aktywizuje jelita: spacerach, pływaniu. Wystarczy ćwiczyć po 30 minut 3 razy w tygodniu.

Zioła i leki

Gdy wszystko cię zawodzi, a przyczyną bólu są skurcze jelit i kłopoty z trawieniem, pij napary z ziół: melisy, mięty, kminku i dodawaj je do dań. Albo zażyj lek rozkurczowy, który rozkurcza twoje mięśnie brzucha.

Przyczyną dyskomfortu i bólów brzucha są problemy z trawieniem z powodu zabu rzeń pracy żołądka oraz cofanie się żółci z dwunastnicy i kwasów żołądkowych.

Po jawia się też niestrawność wskutek złej diety i niedoboru enzymów trzustki trawiących cukry i tłuszcze, a także prze ciążenie wątroby. Pokarm dłużej zalega, nasilają się pro cesy gnilne w jelicie.

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Chwila dla Ciebie

Zobacz również

  • Dokuczliwa pokrzywka

    Wywołane nią zmiany przypominają te, które powstają po kontakcie skóry z zielem pokrzywy – stąd nazwa. więcej