Ćwiczenia ukoją zmęczone nogi

Po całym dniu masz uczucie, jakby były z kamienia? Pozwól im odpocząć, najlepiej… w ruchu. Krótka, regularna gimnastyka poprawi krążenie krwi.

Reklama

Beztroskie machanie łydkami

To doskonały sposób, by zalegającą w łydkach krew „zachęcić” do bardziej wartkiego odpływu.

Przyjmij pozycję, jakbyś odpoczywała na łące – połóż się na brzuchu, oprzyj czoło na rękach, wyprostuj swobodnie nogi. Przez chwilę poleż tak spokojnie.

Na przemian nogi zginaj w ko- lanie i unoś raz jedną, raz drugą łydkę. Postaraj się o swobodne wymachy. W trakcie ćwiczeń nie zmieniaj pozycji (np. nie podnoś głowy). Ćwicz przez 2–3 min.

Uwaga! Jeśli łatwo marzniesz, na czas ćwiczenia załóż ciepłe skarpety.

Różne odmiany „rowerka”

Nie tylko zapewnią lepszą cyrkulację krwi w żyłach, ale wzmocnią też stawy nóg oraz mięśnie brzucha.

Połóż się na plecach. Ręce wyciągnij swobodnie wzdłuż tułowia. Zegnij nogi w kolanach i postaw stopy na podłodze.

Unieś kończyny i zataczaj nimi koła – jakbyś pedałowała na rowerze. Pilnuj przy tym, by nogi były odpowiednio wysoko, a całe plecy przylegały do podłoża (także w odcinku lędźwiowym!).

Wytrzymaj 3–4 minuty (lub do momentu, w którym poczujesz, że lędźwia zaczynają się wyginać).

Opuść nogi na podłogę i przyciągaj do klatki piersiowej raz jedno, raz drugie kolano przez 2–3 minuty.

Powtórz całość 2–3 razy (lub więcej, jeśli czujesz się na siłach).

Stopy w górę, stopy w dół!

Aby zrobić tę łatwą gimnastykę, nie musisz czekać do końca dnia. Schowaj nogi pod biurko w pracy i... przez minutę poruszaj stopami we wszystkich kierunkach (w górę, w dół i na boki), starając się przy tym o jak najbardziej zamaszyste (ale nie sprawiające bólu) ruchy; powtarzaj to kilka razy dziennie.

Wygibasy wszystkimi palcami

Często robimy je odruchowo, by ulżyć stopom. Wbrew pozorom, angażują wiele mięśni. Dzięki temu krew jest wypychana z żył do góry.

Przez minutę wyginaj palce w górę i w dół, a także staraj się je jak najbardziej rozszerzyć (rozcapierzyć). Ale przerwij ćwiczenie w razie skurczu!

Leżenie ze stopami opartymi o ścianę lub na poduszce

Gdy kończyny i żyły znajdują się w górze, zwiększa się siła przyciągania i zalegająca w naczyniach krew zostaje niejako zmuszona do prze- mieszczenia się w kierunku serca.

Codziennie na koniec dnia warto odpoczywać w ten sposób (najlepiej po rozluźniającej, ale niezbyt gorącej kąpieli).

Chłodne prysznice

Zimna woda sprawia, że ściany żył stają się bardziej napięte. W obkurczonych naczyniach krew krąży dużo sprawniej. Dodatkowo chłód wywiera miejscowe działanie przeciwzapalne i powstrzymuje tworzenie się pajączków oraz żylaków.

Codziennie rano i wieczorem przez 10–15 sekund polewaj każdą kończynę wodą o temperaturze 21–27ºC (zaczynając od stóp w kierunku ud).

Okłady octowe

Na każdy litr chłodnej wody dodaj łyżkę octu jabłkowego. Zwilż w roztworze małe ręcz niki i owiń nimi łydki na 20 min.

Herbata z róży

Pomoże uszczelnić naczynia. Łyżkę suszu zalej szklanką wrzątku, przykryj na 5 min i odcedź.

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Tekst pochodzi z magazynu

Tina

Zobacz również

  • Sposób na bolące afty

    Wyglądają jak białe plamki na błonie śluzowej jamy ustnej. W gruncie rzeczy są to jednak owrzodzenia i mogą się umiejscowić na wewnętrznej powierzchni warg, na podniebieniu, na języku lub wokół... więcej