Co robić, gdy boli kręgosłup

Zwykle nie pamiętamy, że w ogóle istnieje... Dopiero, kiedy bolą plecy albo mamy kłopot ze schyleniem się, zaczynamy szukać przyczyn.

Dlaczego kręgosłup zaczyna dokuczać?

Kręgosłup ma za zadanie nie tylko ochronić rdzeń kręgowy, ale także dźwigać ciężar ciała – w dodatku w niedopracowanej jeszcze ewolucyjnie pozycji. Stąd mogą pojawić się bóle głównie szyi i odcinka lędźwiowego.

Najczęściej są one efektem kurczu mięśni, które po niefizjologicznym ruchu kręgosłupa (nadmiernym wygięciu albo skręcie) usiłują ustabilizować nadwerężony odcinek, a przez to nasilają przykre dolegliwości i stają się przyczyną bólu.

Reklama

Czasem „winowajcą” są krążki międzykręgowe, czyli „dyski”, które mogą się wysuwać np. przy dźwignięciu ciężkiego przedmiotu i wywoływać ucisk na korzenie nerwów.

Bywa też, że przyczyną kłopotów są same kręgi, które niefizjologicznie przesuwają się względem siebie. Takie ześlizgnięcie kręgu nazywamy spondylolistezą albo kręgozmykiem. Zagrożeniem dla stabilności kręgosłupa jest też osteoporoza prowadząca do mikrozłamań. Co ciekawe, złamania te czterokrotnie częściej dotykają mężczyzn niż kobiety.

Jak zapobiegać tym dolegliwościom?

Przede wszystkim nie wolno garbić się i należy pilnować prawidłowej masy ciała. Warto pamiętać o właściwej technice podnoszenia ciężkich przedmiotów – z przysiadu, przy wyprostowanym kręgosłupie, trzymając ciężar jak najbliżej ciała, a nie z pochylenia na prostych nogach.

Podczas siedzenia krzesło powinno być tak ustawione, by stopy spoczywały swobodnie na podłodze, a kolana były zgięte pod kątem prostym. Pod krzyż warto wkładać niewielką poduszeczkę albo zwinięty koc. Dla osób, które wykonują pracę siedzącą przez wiele godzin dziennie, wartą rozważenia alternatywą dla krzesła jest klęcznik. Należy też unikać ściskania telefonu ramieniem przy uchu.

W jaki sposób wzmacniać plecy?

Ćwicz trzy razy w tygodniu, starając się wzmacniać mięśnie utrzymujące prawidłową postawę. Zwróć uwagę, aby wybrany trening zawierał wzmacnianie partii szyjnej, mięśni grzbietu, brzucha i pośladków.

Dobry zestaw to: krążenia głowy, koci grzbiet, przyciąganie kolan do klatki piersiowej w leżeniu na plecach, „deska”, czyli utrzymanie ciała w linii prostej (minimum 30 sekund) dotykając podłoża tylko przedramionami i palcami stóp.

Co robić, kiedy boli?

W leczeniu banalnych urazów w pierwszych dniach chory powinien leżeć, odciążając kręgosłup i stosując chłodzące okłady na bolące miejsce. Później wskazane są odpowiednio dobrane ćwiczenia i rehabilitacja. Przy ewidentnych uszkodzeniach części kostnych konieczna może być operacja stabilizująca.

Jedna piąta wszystkich sportowych urazów dotyczy szyjnego lub lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Dla lędźwi (czyli „krzyża”) największym obciążeniem są biegi oraz sporty, w których wykonuje się ruchy skrętne (golf, koszykówka, zjazdy na nartach), a także np. podnoszenie ciężarów.

Jeżeli cierpisz na bóle pleców, postaw na pływanie, które wzmacnia kręgosłup, nie obciążając go przy tym. Pamiętaj: przed ćwiczeniami zadbaj o  rozgrzewkę mięśni i więzadeł.

Lekarz medycyny Małgorzata Załoga odpowiada na pytania Czytelników

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Twoje Imperium

Zobacz również