Ciśnienie pod kontrolą: Porady

Gdy często boli Cię głowa, dzwoni Ci w uszach, a z nosa leci krew, zmierz ciśnienie. Zbyt wysokie może doprowadzić do chorób.

Reklama

Prawidłowe ciśnienie w ciągu życia stale się zwiększa. Po urodzeniu wynosi ono 90/60, a u osoby dorosłęj 120/80. Ciśnienie o wartości przewyższającej 140/90 jest uznawane za nadciśnienie.

Wykrytego nadciśnienia nie można bagatelizować w żadnym wieku. Zmusza się bowiem serce do pracy ponad jego siły. Może dojść do uszkodzeń mózgu, oczu i nerek.

Jak mierzyć? Aby stwierdzić nadciśnienie, mierz po dwa razy przed śniadaniem i przed kolacją przez 4 dni.

Uwaga samotnicy!

Na nadciśnienie chorują najczęściej mężczyźni po czterdziestce i... samotni (u nich ciśnienie wynosi przeciętnie 140,4 mm Hg, gdy tymczasem jego żonaty rówieśnik ma 132,9 mm Hg!).

Badania wykazały, że wpływ na ciśnienie ma także osobowość. U osób radosnych, urodzonych optymistów, ryzyko śmierci z powodu chorób układu sercowo-naczyniowego jest nawet o połowę mniejsze niż u malkontentów.

Przyczyną zła dieta

Zwiększyć ciśnienie mogą także leki obkurczające naczynia krwionośne i tabletki antykoncepcyjne. Najczęściej jednak nadciśnienie bierze się ze złej diety – tłustej i słonej. Co robić? Przede wszystkim zmień dietę (czytaj w kółku).

Ciśnienie obniża aktywność fizyczna. Naucz się rozładowywać stres. Może warto przygarnąć jakieś zwierzątko? Według badań, obcowanie z domowym zwierzęciem zmniejsza stany lękowe i redukuje stres.

MAB

Jaki aparat?

Do samokontroli wystarczy prosty aparat mający pamięć pomiarów oraz względnie dobrą dokładność. Aparaty zegarowe (na zdjęciu) są najczęściej stosowane przez lekarzy.

Zastąp sól

Dieta bez soli nie oznacza, że potrawy będą niesmaczne. Dania przyprawiaj rozmarynem, pieprzem cayenne, jemiołą, curry i głogiem.

Twoja dieta

Unikaj tłustego mięsa i wędlin. Dwa razy w tygodniu zastąp mięso tłustą morską rybą (łosoś, halibut).

Często jedz surówki z kapusty, brokułów, brukselki i dodawaj do potraw czosnek. Ogranicz sól i słone produkty.

Wypijaj 2 szklanki chudego mleka, kefiru lub jogurtu i zjadaj porcję białego sera. Spożywaj produkty bogate w magnez (kasza gryczana, muesli).

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Tele Tydzień
Więcej na temat:

Zobacz również

  • Ucho pływaka

    ​Tak naprawdę jest to zapalenie ucha zewnętrznego. Możesz się go nabawić na basenie czy w saunie. Jednym słowem, głównym sprawcą jest woda lub wilgoć. Chorobę wywołują bowiem bakterie i grzyby,... więcej