Ból w kolanach. Jak leczyć?

Osoby biernie poddające się bólowi, rezygnujące z jego powodu z aktywności, szybciej tracą sprawność, niekiedy bezpowrotnie! Jeśli więc boli Cię kolano, krzyż czy stopa, nie tkwij w bezruchu, czekając aż ból ustąpi. Zacznij działać natychmiast, zanim doczekasz się swojej kolejki w poradni rehabilitacyjnej lub poradni leczenia bólu (w jednej i drugiej terapię refunduje NFZ). Co możesz zrobić, by ból odpuścił?

1. Zamiast leków przeciwbólowych – bańki

Można je stawiać na niemal każdej części ciała. Kup wygodne bańki z pompką lub gumowe i postaw je wokół kolana, na biodrze, na krzyżu czy karku, na granicy szyi i pleców (najpierw natłuść skórę oliwką).

Reklama

Trzymaj 15 minut, a potem odessij i rozmasuj ciało. Wetrzyj żel przeciwbólowy. Zabieg powtarzaj, gdy ślady po bańkach znikną, nawet 2 razy w tygodniu.

Po uzyskaniu poprawy – raz w tygodniu.

2. Żegnaj, bólu kolan

Szybką ulgę da Ci usztywniająca staw orteza lub specjalna opaska stabilizująca (jeśli nie masz, przed wyjściem na spacer, załóż bandaż elastyczny).

Zapobiegają przesuwaniu się rzepki. Ból się nasila? Pomogą okłady ze świeżej kapusty (schłodź liść w lodówce, potem roztłucz go na miazgę i obłóż nim kolano (przykryj folią spożywczą i zawiń na noc). Unikaj noszenia butów na obcasach oraz twardych podeszwach. Gdy klękasz w kościele, pod kolana podkładaj np. rękawiczkę.

Nie dźwigaj zakupów (kup wózek)! Dużo siedzisz? Często prostuj nogi, kładź je wyżej, by do stawów kolanowych dopływało więcej krwi z substancjami odżywczymi.

Jeśli nie masz uczulenia na salicylany, wcieraj w kolana przed snem trochę spirytusu salicylowego (codziennie, profilaktycznie).

3. Zesztywniały kark, ból ramienia

Powtarzające się napięcia mięśni (zwykle z jednej strony) mogą prowadzić do problemów z odcinkiem szyjnym kręgosłupa, nawet do bolesnego kręczu).

Rozgrzewaj kark maścią na bazie np. róży, goździków, liści drzewa oliwnego, torfu (olejek czy maść wcieraj 2 razy dziennie). Trzymaj kark w cieple (noś golf lub apaszkę). Gdy czujesz ból, powoli, lekko, odchyl głowę w tył, w przód.

Ruszaj nią ruchem okrężnym. Ustaw monitor na wysokości oczu. Zamień ciężką torbę (uciska mięśnie i nerw ramienny) na małą, lekką torebkę.

4. Na łupanie w krzyżu

Najszybciej, oprócz baniek, pomoże Ci przyklejenie plastra z węglem aktywowanym lub salicylanami (np. Apap).

Pomóc Ci też może ćwiczenie McKenzie, polegające na łagodnym odchylaniu pleców w tył (rękami podeprzyj mocno plecy z tyłu, na wysokości nerek).

Ból słabnie? Utrzymaj pozycję przez chwilę. Pij też herbatkę imbirową lub bierz tabletki na bazie imbiru.

5. Pachnąca kąpiel kontra ból

Weź 4 garście świeżo zerwanych igieł sosnowych, zalej 2 l wody, gotuj kwadrans. Wywar dodaj do ciepłej kąpieli ( na 10-15 minut).

Sosna zawiera bogactwo aktywnych olejków eterycznych uśmierzających ból.

Równie skuteczny jest przeciwzapalny wywar ze słomy owsianej (kupisz w zielarni). Zalej ją 4 l ciepłej wody. Po 4 godzinach gotuj przez 20 minut. Przecedź i wlej do kąpieli.

Domowe zabiegi poskutkują, gdy będziesz je robić regularnie, także po ustąpieniu bólu.

Warto zastosować dłuższą kurację preparatem zawierają- cym kolagen oraz witaminy i mikroelementy.

Zażywanie ich przez dłuższy czas (2 miesiące , najlepiej wiosną i jesienią) sprawia, że poprawia się jakość i zwiększa ilość mazi stawowej.

Możesz wypróbować np. Kolagen na stawy Doppel Herz, Glukozamina Valeant, Orton Flex). Zanim kupisz jeden z nich, zapytaj o opinię swojego lekarza.

Długotrwałe chodzenie z bólem w kolanie powoduje, że dochodzi do przykurczów mięśni.

Zaczynają boleć biodra czy stopy. Oś ciała przekrzywia się, bolą plecy.

Co to jest jogging? To po prostu truchtanie. Nawet nie przypuszczasz, jak dużo korzyści niesie ta forma ruchu.

Japoński ekspert, profesor Hiroaki Takany, uważa wolny bieg za jeden z najefektywniejszych. Trucht, przypominający nieco szybszy spacer, powinien też kierować się zasadą „niko niko” (z uśmiechem) .

Co daje? Pomaga poprawiać kondycję, rozwijać tkankę mięśniową i wzmacniać stawy.

Jak go uprawiać? Powinien być na tyle wolny, byś mogła swobodnie rozmawiać z osobą truchtającą obok (5 km/godz.). Stawiaj małe kroki, od pięty, miękko na śródstopiu i z wyprostowanym kręgosłupem.

Truchtaj co najmniej 30 minut dziennie, a już po miesiącu zauważysz przypływ energii i rozluźnienie w stawach.

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Na żywo

Zobacz również

  • Ucho pływaka

    ​Tak naprawdę jest to zapalenie ucha zewnętrznego. Możesz się go nabawić na basenie czy w saunie. Jednym słowem, głównym sprawcą jest woda lub wilgoć. Chorobę wywołują bowiem bakterie i grzyby,... więcej