Akupresura: Pożyteczne uciskanie

Akupresurę, czyli sztukę uciskania, wykorzystuje się nie tylko do pobudzania punktów na stopach, głowie, ale także na dłoniach.

Jak to działa?

Ciało to siatka powiązanych ze sobą punktów i elementów. Narządy wewnętrzne są „odzwierciedlone” w konkretnych punktach na dłoni, stopie, uchu (są to tzw. receptory).

Reklama

Kiedy szwankują, wysyłają impuls do danego punktu. Jeśli się go uciśnie, staje się bolesny. Gdy oddziałujemy na ten receptor, wysyłamy „impuls leczący” do szwankującego narządu. Impuls wraca i normuje jego pracę (np. uciskając palce, łagodzimy ból głowy).

Kiedy pomaga?

Metoda ta jest sposobem walki z bólem (zęba, głowy, śródpiersia, żołądka, stawów, gardła, kręgosłupa, menstruacyjnego, związanego z zespołem nadwrażliwego jelita itd.).

Łagodzi migrenę, alergie, nerwice, zaburzenia snu, zaburzenia hormonalne, stres. Pomaga na zapalenie korzonków, schorzenia ginekologiczne, układu moczowego. Wspiera walkę z nałogami (np. palenia), nadwagą, zwiększa odporność.

Co zrobić?

Najpierw odnajdujemy punkt odpowiadający szwankującemu narządowi (przy ucisku punkt jest bolesny). Masujemy go opuszkami palców (lub patyczkiem, zapałką), dobierając siłę tak, by wyraźnie czuć dotyk, ale nie urazić bolącego punktu.

Masaż trwa 1–2 minuty, codziennie (w ostrej dolegliwości 3 razy dziennie). Najpierw zaleca się serię masaży przez 10 dni, potem tydzień przerwy i znów 10 dni uciskania.

Aby dolegliwość wyciszyć, róbmy ruchy okrężne, stopniowo wzmacniając ucisk.

Po 30 sek wykonujmy ruchy „ucisk-zwolnienie” w rytmie 1-2 ruchów na sek. Za minutę wracamy do okrężnych. Jeśli coś pobudzamy (np. krążenie), ruchy są szybkie, rytmiczne, obrotowe (w prawo i w lewo) z częstotliwością 4 ruchów na sek.

Ważne zasady

Zanim zaczniemy uciskanie, rozgrzejmy dłonie. Pomocne może być np. zanurzenie ich w ciepłej wodzie lub intensywne pocieranie o siebie przez minutę.

Rozmasujmy i rozetrzyjmy także rękę, na której znajduje się dany punkt. Możemy nią poćwiczyć, wykonać kilka ruchów, by pobudzić krążenie, i strzepnąć. Róbmy to około dwie minuty.

Strefy ucisku

1. Głowa /zatoki 2. Oko/ucho 3. Ramię/ręka 4. Płuco/pierś/serce 5. Mięśnie pleców 6. Przepona 7. Kolano /biodro/dolna część kręgosłupa 8. Żołądek 9. Jajnik/jądro 10. Trzustka

Artykuł pochodzi z kategorii: Choroby

Chwila dla Ciebie

Zobacz również